برندهای نایکی و آدیداس در متاورس

نوشته شده در تاریخ 22 / 12 / 1400
برندهای نایکی و آدیداس در متاورس

چگونه نایک و آدیداس راه خود را در متاورس طی کردند؟

این روزها، به نظر می رسد که هر برندی در حال جهش به قلمرو کالاهای مجازی است یا برای آن آماده می شود. متاورس به فضای مجازی اطلاق می شود که در آن کاربران می توانند آواتار ایجاد کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. با اوج گیری این قلمرو دیجیتال، برندها به سمت بازار کالاهای مجازی متمایل می شوند. در برخی موارد، این کالاها به شکل NFT یا توکن‌های غیرقابل تعویض هستند که مفاهیمی مانند عرضه و تقاضا و مالکیت را به حوزه مجازی منتقل می‌کنند. در ماه‌های اخیر، برندهای متعددی از طریق بازی‌های مجازی، کالاها یا NFT‌ها، هجوم خود را به متاورس اعلام کرده‌اند.

از نایک گرفته تا اسکچرز تا فوراور 21، اینها برندهایی هستند که برای ورود به Metaverse قدم‌هایی برداشته‌اند- و آنهایی که می‌توانند بعدی باشند. در اواخر سال 2021، برندهای جهانی موجی از حرکت ها را در متاورس انجام دادند. به طور خاص، دو تا از معروف‌ترین برندهای پوشاک ورزشی، کفش و مد در جهان، نایک و آدیداس، استراتژی‌های Metaverse و Web3 خود را فعال کرده‌اند.

کاری که آنها انجام دادند جالب است. روشی که آنها این کار را انجام دادند، با دو رویکرد بسیار متفاوت، جذاب است. مسلماً آدیداس از طریق مشارکت با تعدادی از شرکت‌ها و جوامع تأسیس‌شده در فضای متاورس Web3، مسیری متمرکز بر جامعه را در پیش گرفته است. نایک در ابتدا بر روی پلتفرم متاورس Web2 Roblox تمرکز کرد و سپس با خرید شرکت پوشاک دیجیتال محبوب، RTFKT، وارد Web3 شد.

چرا این تمایز بین Web2 و Web3 برای استراتژی‌های فراسویه برندها مهم است؟ اساساً، Web2 نسخه فعلی اینترنت است که همه ما با آن آشنا هستیم، جایی که پلتفرم های متاورس مانند Roblox و Fortnite فرصت های فوق العاده ای را برای برندها ارائه می دهند. Web3 به مرحله بعدی اینترنت اشاره دارد که بیشتر غیرمتمرکز است تا بر تعداد کمی از پلتفرم های فناوری پیشرو متمرکز شود. اینجاست که رابطه بین برندها و مخاطبان آنها واقعاً تقویت و بازتعریف می شود.

فقط زمان نشان خواهد داد که آیا آدیداس یا نایک موثرترین مدل را برای برندهایی ارائه می‌کنند که به دنبال جذب مخاطبان خود در متاورس هستند. یک چیز در حال حاضر واضح است: حتی قدرت های جهانی با منابع گستردهt ارزش کار با جوامع خالق موجود را به جای تلاش برای ساختن فراجهان در تصویر خود تشخیص می دهند.

Nike brands_in_Metavers

نقطه شروع برندها

نایک در ابتدا در اواخر سال 2021 با انتشار Nikeland در Roblox عنوان Metaverse Rush را به خود اختصاص داد. این یک دنیای مجازی بسیار فراگیر و پایدار با تجربیات، مینی بازی ها و لباس است. نایک در اینجا شرکت خوبی دارد، زیرا برندهایی مانند Vans، Chipotle، Gucci و Hyundai همگی جهان‌های ابدی، بازی‌ها یا تجربه‌های محدودی را در Roblox ایجاد کرده‌اند. خود نایک تجربه Roblox را در سال 2019 ایجاد کرد. بنابراین اگرچه شگفت‌انگیز بود، اما یک قدم پیشگامانه نبود.

به عنوان یک پلت فرم اختصاصی، Roblox چیزی است که معمولاً به عنوان باغ دیواری شناخته می شود. توسط سازندگان اجرا می شود، اما این سازندگان فقط می توانند از ابزارهایی که Roblox ارائه می دهد برای کسب درآمد از محتوایی که ایجاد می کنند استفاده کنند. Roblox که بر اساس فناوری «میراثی» Web2 ساخته شده و راه‌های کاملاً تثبیت شده برای مشارکت در برندها دارد، به وضوح یک منبع خلاق ایده‌آل برای برندها است تا راه‌هایی را برای تعامل و افزودن ارزش به مخاطبان خود کشف کنند.

ورود به فراجهان غیرمتمرکز

اگرچه مشارکت با یک پلتفرم فناوری واحد مانند Roblox آشنا و آسان است، اما پلتفرم‌های Web3 غیرمتمرکز هستند، به این معنی که به طور مؤثر متعلق به کاربرانشان هستند. این بدان معناست که برندها باید از نزدیک با جوامع صاحبان زمین مجازی و تولیدکنندگان محتوای پرشور کار کنند و این به این برندها بستگی دارد که خلاقیت خود را برای ارائه ارزش به مخاطبان خود به حداکثر برسانند.

در حالی که نمونه‌هایی از برندهایی وجود دارد که با اکوسیستم‌های Web3 موفقی مانند Somnium Space، Decentraland و The Sandbox آزمایش می‌کنند، آدیداس و نایک در حال کشف در قلمروی ناشناخته هستند زیرا تلاش می‌کنند استانداردهایی را برای مارک‌های متاورس تعیین کنند.

آدیداس در متاورس web3

به همین دلیل، آدیداس به طور خاص یک استراتژی نرم، جذاب و گیرنده را دنبال می کند که هدف اصلی آن غنی سازی پروژه های موجود است. این غول پوشاک ورزشی در ابتدا Bored Ape Yacht Club (BAYC) NFT #8774 را در سپتامبر 2021 خریداری کرد، که هر شخص خصوصی (که مسلماً ثروتمند) می توانست انجام دهد. BAYC احتمالاً مشهورترین مجموعه NFT است. آنها که متعلق به استف کری و جیمی فالون هستند، روی جلد رولینگ استون بوده اند، به عنوان هنرمند توسط گروه موسیقی یونیورسال امضا شده اند و به عنوان نشانه ای برای یک سازمان عضویت انحصاری عمل می کنند.

از آنجایی که صاحبان BAYC دارای حقوق تجاری هستند، آدیداس قبل از اعلام شراکت رسمی با BAYC، Gmoney و سازندگان پانکس کامیکس در ماه دسامبر، از #8774 برای ایجاد یک شخصیت اصلی به نام Indigo Heart استفاده کرد. این کاهش مشارکتی NFT حدود 23 میلیون دلار جمع آوری کرد و در حال حاضر دومین مجموعه پرمعامله در بزرگترین بازار NFT OpenSea است (اگرچه با مشکلات فنی مواجه بود).

آدیداس برای تقویت بیشتر اعتبار Web3 خود، Land in the sandbox را برای ساخت AdiVerse خریداری کرد و آن را به عنوان رقیب غیرمتمرکز نیکلند در نظر بگیرید. NFT های فوق به عنوان توکن های دسترسی برای کالاهای مجازی در AdiVerse عمل می کنند و به دارندگان این امکان را می دهند که آواتارهای sandbox خود را با لباس های منحصر به فرد بسازند. این شرکت همچنین از همکاری با صرافی ارزهای دیجیتال Coinbase خبر داد، اگرچه جزئیات هنوز مشخص نیست.

Adidas_brands_in_Metavers

نایک در متاورس Web3

در حالی که آدیداس در ابتدای دسامبر مورد تحسین بسیاری قرار گرفت، نایک با پشتکار روی استراتژی Web3 خود در پس زمینه کار کرد. نایک قبلا چندین پتنت برای خود کالاهای مجازی ثبت کرده بود و در شرف تصاحب RTFKT بود.

اعتبار NZXT / RTFKT

این قرارداد که در 13 دسامبر به تصویب رسید، به نایک مسئولیت فوری برای سازنده اولیه کفش‌های کتانی مجازی در متاورس و همچنین خالق پرفروش‌ترین مجموعه NFT در OpenSea (قبل از  BAYC آدیداس) داد. بسته به نحوه استفاده نایک از قدرت جدید Web3 خود، این حرکت می تواند به عنوان یک شاهکار پر افتخار یا یک اشتباه شرم آور تلقی شود.

اگر نایک تصمیم بگیرد که به رهبری خلاقانه RTFKT در متاورس ادامه دهد و در عین حال منابع تولید را برای آنها فراهم کند، به احتمال زیاد این یک شاهکار است. به این ترتیب، نایک و RTFKT استانداردهایی را برای ترکیب لباس های مجازی و فیزیکی، ترکیب لباس های مجازی انحصاری با همتایان دنیای واقعی تعیین می کنند. از سوی دیگر، با ادغام RTFKT در نام تجاری مادر، نایک می تواند یک خالق موفق متاورس را با جامعه ای درگیر راه اندازی کند. اگرچه ممکن است تا کنون به اندازه آدیداس خلاق نبوده باشد، ولی به نظر می رسد نایک برای انجام این کار بسیار باهوش است.

به عنوان صاحبان و توسعه دهندگان زمین ها و تجربیات مجازی، درک می کنیم که چقدر برای برندها مهم است که متاورس را تجربه کنند. بنابراین مایه دلگرمی است که نایک و آدیداس تمایل خود را برای همکاری با پروژه های موجود Web3 نشان داده اند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه فعالیت این دو برند را در متاورس بگوییم:

نایک

در ماه دسامبر، نایک شرکت RTFKT، تولیدکننده دیجیتال کفش های کتانی مجازی، کلکسیونی و لوازم جانبی را خریداری کرد. پیش از این، نایک هفت درخواست علامت تجاری مرتبط با هدف خود یعنی تولید و فروش کفش های کتانی و پوشاک مجازی را ثبت کرده بود.

نایک همچنین با پلتفرم بازی‌های ویدیویی Roblox همکاری کرده است تا نیکلند را راه‌اندازی کند، دنیای دیجیتالی برای طرفداران نایک برای بازی کردن، ورود به سیستم و پوشاندن آواتارهای خود در لباس‌های مجازی، از جمله محصولاتی مانند، از طریق نمایشگاه دیجیتال Air Force 1 و Nike Blazers..

آدیداس

در ماه دسامبر، آدیداس اورجینال اولین مجموعه NFT (توکن غیرقابل تعویض) خود را به نام Into the Metaverse منتشر کرد. صاحبان NFT ها دسترسی انحصاری به تجربیات و کالاهای آدیداس اورجینال، از جمله پوشاک مجازی برای دنیای بازی های مبتنی بر بلاک چین، Sandbox و دیگر پلتفرم ها و همچنین یک محصول فیزیکی انحصاری مشابه، دریافت کردند.


نظر خود را راجع به این محتوا بنویسید