Boost در آدیداس، فناوری انقلابی کفش های آدیداس است که برای اولین بار در سال 2013 مطرح شد. امروز adidas به توسعه Boost ادامه می دهد و این ایده را یک قدم جلوتر می برد.تکنولوژی Boost یکی از مهمترین تکنولوژیهای استفاده شده در کفشهای ورزشی آدیداس است. این تکنولوژی از فوم اختصاصی آدیداس ساخته شده است که از یک مخلوط پلی یورتان و ترموپلاستیک استفاده میکند. فوم Boost از نظر ساختاری نسبتاً شبیه به فوم EVA است، اما دارای خصوصیاتی است که آن را از فومهای دیگر تفکیک میدهد.
تکنولوژی Boost برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و از آن زمان به بعد، به شدت توسعه یافته و به بسیاری از کفشهای ورزشی آدیداس، از جمله کفشهای بسکتبال، فوتبال و دویدن، استفاده شده است.
از جمله خصوصیات این تکنولوژی میتوان به طراحی منحصر به فرد و ساختار میکرو سلولی فوم Boost اشاره کرد که باعث ایجاد یک تجربه انعطاف پذیری، نرمی و بازگشت انرژی بیشتر میشود. به طور خاص، فوم Boost توانایی بازگشت انرژی را افزایش میدهد و به بازگشت انرژی به پا در طول حرکات ورزشی کمک میکند، که باعث افزایش توان و کارایی در برخی ورزشها میشود.
همچنین این فوم بسیار سبک و مقاومت در برابر سایش و سایر خرابیهای مربوط به استفاده مکرر است. از این رو کفشهایی که از این تکنولوژی استفاده میکنند، از نظر پویایی، سبکی و کارایی بسیار برتری نسبت به کفشهایی هستند که از فومهای دیگر استفاده میکنند.
فناوری آدیداس بوست محصولی از تیم نوآوری آدیداس (AIT) و شیمی دان آلمانی BASF است. این فناوری طراحی شده است تا مزایای یک بالشتک نرم و پاسخگو را ترکیب کند. در آن زمان، کفی EVA استاندارد صنعت کفش های ویژه دویدن بود. Boost قرار است همه اینها را تغییر دهد، یک میانی کف متشکل از هزاران ذره منبسط شده که با هم کار می کنند و برای افزایش کمی بازگشت انرژی با هر مرحله ارائه می دهد.
Boost به طور رسمی در سال 2013 به خط کفش دویدن آدیداس اضافه شد. در سال های بعد، Boost به عنوان یک نماد دویدن نام خود را ثبت کرد و سرانجام آنقدر محبوب شد که اولین بار در دنیای ورزش و فرهنگ لباس خیابانی ظاهر شد.
در سال 2014، آدیداس به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی عظیم، کفش های ورزشی تنیس استن اسمیت خود را دوباره به بازار عرضه کرد تا آنها را به جالبترین کفش در میان طراحان مد و برنز تبدیل کند. آنها همچنین قراردادی Kanye West را امضا کردند که خط کفش های Yeezy او آدیداس را به بالاترین بحث و گفتگو تبدیل کرد.
آدیداس همچنین بخش عمده ای از موفقیت اخیر خود را مدیون کفی کف سفید به نام Boost است که استاندارد جدیدی برای راحتی و خنکی در بازار کفش های کتانی ایجاد کرده است. (به حدی که ما شروع به ارجاع به داستان آدیداس در مورد B.B. [Before Boost] و A.B [After Boost] کردیم. پنج سال پس از اولین انتشار Adidas Energy Boost، لازم به توضیح است که چگونه Boost آدیداس را به بالای بازی کفش ورزشی رسانده است.
در اینجا اولین چیزی است که باید در مورد اولین فناوری کفش دویدن آدیداس بدانید: این ساخته شده توسط آدیداس نیست. آنچه ما Boost می نامیم در واقع توسط یك شركت شیمیایی آلمانی به نام Badische Anilin & Soda-Fabrik (به اختصار BASF) ساخته شده است. BASF برای اولین بار Boost را در سال 2007 توسعه داد. در آن زمان، این فقط ذرات ریز سفید بود که این شرکت "کپسول های انرژی" نامید (که اصولاً شبیه تنگ های اسفنجی هستند).
دانشمندان BASF بعداً فهمیدند که این ذرات هنگامی که بخار با هم در یک قطعه جامد قرار می گیرند مفید هستند. اولین باری که آدیداس Boost را دید، یک توپ کوچک تنیس بود که به عنوان نمایش استفاده می شد تا نشان دهد چقدر مواد از نوع نافذ است. "ما نمی توانستیم باور کنیم که توپ نسبت به کفهای EVA که ماده استاندارد آن زمان بودند، به بالا برگشت. ما نمی توانستیم تماشای این فیلم را متوقف کنیم و تصور کنیم که چه کاری می توانیم با این ماده انجام دهیم: Matthias Am، مدیر گروه جهانی در حال اجرا در آدیداس می گوید: "این ماده". در سال 2012، این شرکت نمونه های اولیه کفش را با Boost آزمایش کرد.
برای ایجاد Boost، ذرات پلی اورتان ترموپلاستیک منبسط می شوند و سلولهای بسته ای را در اطراف جیب های کوچک هوا تشکیل می دهند. محصول حاصل به عنوان پلی اورتان ترموپلاستیک منبسط شده- به اختصار eTPU شناخته می شود.
Boost همیشه به دلیل بازگشت انرژی شناخته شده است، اما در واقع پنج مزیت در Boost وجود دارد ؛ بیایید با راحتی شروع کنیم: خواص بالشتکی Boost به شما این احساس را می دهد که انگار در حال عبور از بالای ابرهای ریز و دقیق هستید. Boost همچنین برای طیف وسیعی از دما و در نتیجه کفشی طراحی شده است که می تواند در برابر باد، برف، خورشید، باران- هرچیز بدون هیچ مشکلی مقاومت کند.
سومین و چهارمین مزایای Boost دوام و انعطاف پذیری است. Boost فناوری است که مایل است بدون هیچ افت عملکردی دوام آورد. در عین حال، Boost به اندازه کافی انعطاف پذیر است و بدون توجه به سرعت شما، حالت سواری ابریشمی و نرم را ارائه می دهد.
اما ما نمی توانیم در مورد Boost صحبت کنیم بدون اینکه در مورد Energy Return، پنجمین و شناخته شده ترین مزیت Boost صحبت کنیم. توانایی جذب و آزادسازی نیروی جنبشی یک ورزشکار، صنعت کفش عملکردی را برای همیشه تغییر داده است. مقلدان بسیاری وجود داشته است، اما Boost نماد بازگشت انرژی است.
Boost از زمان اولین نمایش تجاری خود در سال 2013، استانداردهای جدیدی را در فناوری کفش تعیین کرده و با تکرارها و پیشرفت ها دائماً این روایت را به جلو سوق داده است. در اینجا جدول زمانی مختصری از برخی از دستاوردهای اصلی Boost آورده شده است.
همه اینها به آنچه طراحان کفش های در حال اجرا- و بازاریابان- "بازگشت انرژی" می گویند، بستگی دارد که منظور من از پریدن توپ Boost است. وقتی نوبت به پوشیدن کفش می رسد، این یکی از اولین مواردی است که متوجه آن می شوید- این کفش ها دارای یک تشک فوم بسیار زیبا به نظر می رسند.
اندی بار، مدیر خلاق جهانی آدیداس در بخش کفش های در حال اجرا در ایالات متحده، گفت: "نکته در مورد Boost این است که هر لحظه که آن را بگذارید، می دانید که این یک تجربه بسیار متفاوت از هر چیز دیگری است. راحتی چیزی است که همه به دست می آورند." اولین Ultra Boost نیز مشابه هیچ محصول دیگری در بازار نبود. بار می گوید: "به راحتی می توان فراموش کرد که بیشتر کفش های مسابقه ای 2013 به نظر نمی رسیدند و مانند رنگ های" Ultra Boost "باشند.
در سال 2013، کفش های دویدن آدیداس نیازی به تعمیرات اساسی عملکرد نداشتند. در سال 2012، یک سال قبل از آزادی Boost، پاتریک ماکائوی کنیایی با پوشیدن Adidas Adios 2، سبک وزن اما فاقد کفی اسفنجی، رکورد جهانی ماراتن را ثبت کرد. اما در حالی که این برند در بین نخبه ترین دونده های جهان موفق بود، دونده های روزمره، به ویژه در ایالات متحده، اهمیتی نمی دادند. در سال 2013، آدیداس فقط دو درصد از سهم بازار ایالات متحده در رده کفش های دویدن را در اختیار داشت، این رقم در سال 2015 راکد بود. به گفته بار، امروز بیش از 9 درصد است.
بار می گوید: "ما می دانستیم كه باید كاری متفاوت از بقیه انجام دهیم." "در آن زمان، هیچ کس کفش راحتی برای دویدن نمی پوشید. Barr می گوید درست است Boost به بخشی ضروری از بازار کفش ورزشی تبدیل شده است، چه اسپرت و چه گاه به گاه امااین نه تنها به دلیل تکنولوژی عالی بلکه به دلیل بازاریابی عالی است.